vrijdag 16 juni 2017

Wat hoort er zeker thuis in een huisapotheek?


bron foto: pinterest

Met de zomer in aantocht rommel ik graag in huis. Ik doe een soort van lenteschoonmaak, ik ruim kasten op en alle spullen die ik al meer dan een jaar niet meer gebruikt heb, vliegen onherroepelijk de deur uit.

Vorige week was het de beurt aan ons EHBO/huisapotheek-kastje.

Op dat vlak ben ik eerlijk gezegd niet echt een voorbeeld: ik ben verpleegkundige van opleiding, maar omdat wij zelden ziek zijn, was de inhoud van mijn 1ste-hulp-kastje erbarmelijk.

Tijd voor actie dus en ter inspiratie lijst ik hier graag eens op wat volgens mij essentieel is!

1) een koortsthermometer

Ik ben zelf nogal fan van een digitale koortsthermometer (is heel precies), maar met een ouderwetse kwikthermometer lukt dat dus evengoed.

2) koortswerende en pijnstillende medicatie

Vooral omdat het echt niet handig is om bij barstende hoofdpijn midden in de nacht te moeten vaststellen dat je echt niks in huis hebt....(en ik spreek dus uit ervaring :) ).

3) fysiologische zoutoplossing

Ik vind dit heel handig om bijvoorbeeld schaafwonden proper te maken (met een steriel compresje). Vaak zit er bij zo'n wondjes heel wat zand, aarde, steengruis in en op die manier kan je toch een deel daarvan verwijderen, zodat de kans op ontsteking verkleint. Ook handig bij een verstopte neus.

4) ontsmettingsmiddel

Ik kocht ontsmettingsmiddel die niet prikt én in een kleine verpakking. Op die manier is het ontsmetten van een wondje (of open blaar) geen marteling én blijft het flesje daar ook geen jaren staan. Om op reis te gaan, kocht ik trouwens van die handige unidoses.


5) zalf voor brandwonden

Want bij brandworden is het ontzettend belangrijk dat je eerst minstens een kwartier koelt met koud water en nadien brandwondenzalf aanbrengt vooraleer je naar de arts gaat. Zeer handig dus om zo'n tube standaard in huis te hebben (en jammer genoeg spreek ik weeral uit ervaring...).

6) steriele compresjes

Liefst apart verpakt en perfect om wondjes op een goeie (lees: propere en steriele) manier te ontsmetten.

7) pleisters in verschillende formaten

Geschaafde knieën, in je vinger gesneden, blaren op je voet....na het ontsmetten pleisters to the rescue!

8) coldpack

Bij ons ligt dit steeds in de frigo: perfect om pijn bij kneuzingen wat te stillen, om jeuk bij allergische reacties of muggenbeten te temperen, om zonnebrand te koelen, enz.

9) een tekenpincet

Ik kocht dit een aantal jaren geleden en heb dit eigenlijk nog nooit nodig gehad. Toch laat ik dit netjes in onze huisapotheek zitten, voor je-weet-maar-nooit.

10) zonnecrème en aftersun

Met mijn bleek huidje is een hoge beschermingsfactor een must!


Daarnaast zit er bij ons nog wat persoonlijke medicatie (vooral anti-allergie medicatie) of zaken die voorgeschreven werden door de arts (in mijn geval is dat vaak een ijzer-supplement) in ons kastje.


Wat denken jullie? Is mijn lijstje compleet of ontbreken er volgens jou nog bepaalde zaken? Ik lees het graag in de reacties!



Lieve groet,

Victorine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten