donderdag 15 maart 2018

Bepaal de doelen in je leven en maak een visionboard

Vorig jaar kreeg ik op mijn werk de kans om mee te stappen in een nieuw professioneel avontuur. Iets helemaal buiten mijn comfort zone en vol nieuwe uitdagingen. Iets waar ik goesting in heb en waar ik enthousiast over ben.

Iets wat me deed nadenken ook: ik nam wat tijd om stil te staan bij mijn studiekeuze meer dan 20 jaar geleden, ik begon te lezen over loopbaancoaching, ik dacht na over mijn talenten en over de dingen die ik echt heel graag doe, ik dacht na over mijn toekomst en hoe ik die binnen 10 jaar zie.

Per toeval kwam ik een artikel tegen over het maken van een visionboard.

Een visionboard doet je nadenken over de dingen waar je op wil focussen of die je nog wil leren en helpt je om je gestelde doelen te visualiseren (een foto zegt immers vaak meer dan woorden). Door die visualisatie ga je (bewust of onbewust) keuzes maken die je helpen om je doelen te realiseren.
Belangrijk is dat er geen regels zijn: op je visionboard kan je materiële dingen zetten, maar evengoed immateriële zaken. Het gaat erom dat enkel wat voor jou goed voelt een plekje krijgt op je visionboard. Zo kan je een visionboard maken over je nieuwe huis, je wereldreis, je toekomstplannen, enz.

Ik besloot om ervoor te gaan en hield mij af en toe een avond bezig met knippen, plakken en scheuren om uiteindelijk tot mijn eigen visionboard te komen. En wat werkt dat verhelderend voor mij: door bepaalde foto's of woorden uit te knippen en op te kleven, stond ik veel bewuster stil bij de zaken die er voor mij écht toe doen en waar ik in de toekomst naartoe wil werken.

Omdat ik heel sterk geloof in de kracht van een visionboard, deel ik hier dan ook graag een 'how to' om ook jouw eigen visionboard te maken!

Hoe ga je aan de slag?

1) Verzamel tijdschriften

2) Blader door die tijdschriften en knip alle foto's of woorden die je onmiddellijk raken uit (in plaats van tijdschriften kan je evengoed plaatjes van internet afprinten of foto's die je zelf gemaakt hebt gebruiken)

3) Denk na over je toekomst: hoe wil je dat je leven eruit ziet binnen 1, 5, 10 of 20 jaar? Wat is voor
    jou belangrijk? Wie of wat hoort er zeker bij in je leven? Wat voor werk wil je dan doen? Hoe wil je dan wonen? Zijn er zaken die je dan wil geleerd hebben? Enzovoort...

4) Ga nu nog eens door je knipsels en kies diegene uit die echt passen bij je toekomstdroom en die je
    inspireren


5) Zoek een stevig stuk karton, papier, canvasdoek of... (ik kocht een bord waarmee maquettes gemaakt worden)

6) Schik en kleef je knipsels op het board tot je helemaal tevreden bent met je collage

7) Tot slot: noteer de datum op de achterkant en zoek een mooie plek in huis uit om je board neer te zetten. Belangrijk is om een plaats te kiezen waar je je board vaak ziet, zodat je regelmatig herinnerd wordt aan je doelen.

Zin gekregen om hiermee ook aan de slag te gaan? Ik ben alvast benieuwd wie er al van een visionboard gehoord heeft of er misschien zelfs ook één gemaakt heeft...


Lieve groet,

Victorine


1 opmerking:

  1. Hey Els, leuk hé zo'n visiebord. Ik maakte er een aantal weken geleden ook een voor de eerste keer tijdens een workshop. Super leuk om te maken en om er nadien elke dag naar te kijken. Ik word er echt vrolijk van. Wij deden het op dezelfde manier als jij maar voor de start namen we een 5-tal minuutjes om rustig in- en uit te ademen en zo volledig in het "nu" te komen.

    BeantwoordenVerwijderen