woensdag 1 februari 2017

Digitaal detoxen = me-time #part2




Zondag vertelde ik al over mijn digitale detox die ik af en toe inplan en ik beloofde toen om jullie vandaag te vertellen wat ik zoal doe met de tijd die ik anders online doorbreng:

Ten eerste:

Ik lees ontzettend veel: zowel must-reads, lichtere lectuur, vakliteratuur en zelfs kookboeken (ja, ik 'lees' dat dus :) ).
Wat die kookboeken betreft: ik probeer heel vaak nieuwe recepten uit en de toppertjes daarvan deel ik hier graag af en toe op de blog (klik hier voor deel 1).

Ten tweede:

Wandelen: in de zomer vaak 's avonds na het werk en na de avondspits (lees: koken en de boel nadien weer opruimen) en op zondagnamiddag in de winter.
Ideaal om:
- bij te praten met manlief die vaak met me meegaat
- op werkdagen toch voldoende beweging te hebben
- leuke dingen in eigen stad te ontdekken
- te genieten van de rust en de stilte 's avonds

Ten derde:

Brieven aan onze kinderen schrijven: ik schrijf regelmatig neer met wat ze op dat moment bezig zijn, hoe ze in het leven staan, enzovoort. Ik laat hen dit nu nog niet lezen, maar het lijkt me leuk voor hen om op volwassen leeftijd te ontdekken wat in hun tienerjaren 'prioritair' was voor hen.

Ten vierde:

Ik ben bezig met de concrete uitwerking van mijn 'family cookbook'. Nog een 6tal recepten te maken en te fotograferen (wat kijk ik er naar uit om weer mooi licht te hebben in de lente!) en ik kan aan de samenstelling van mijn boek beginnen!

Ten vijfde:

Ik ga regelmatig een toerke lopen. Steeds korte stukjes, maar na heel wat blessureleed loop ik nu meestal pijnvrij en daar kan ik alleen maar blij om zijn!

Ten zesde:

Ik ontdekte podcasts. Ik hoor het jullie al denken: dat is toch ook online? Inderdaad...maar het feit dat ik niet naar een scherm kijk en alleen maar luister, geeft me toch een offline gevoel. Ik ontdekte al heel wat inspirerende vertellementen over heel uiteenlopende onderwerpen, maar interessante tips zijn zeker welkom!

En jullie lieve lezers...houden jullie ook af en toe een digitale detox? En met welke leuke dingen vullen jullie die offline tijd dan op? Ik lees het graag in de reacties!



Lieve groet,

Victorine


6 opmerkingen:

  1. Ik krijg frequent de vraag hoeveel uren ik in een dag heb. Wel, ik kijk geen tv en mijn pc staat heel doelgericht op. Dus vul ik mijn vrije tijd met andere dingen. Viool spelen, alleen of met mijn band, naaien, breien, boeken lezen, wandelen met de hond, genieten van de natuur, ... En ik moet zeggen dat mijn leven nog nooit zo rijk was als de afgelopen jaren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat van dat TV kijken vind ik een goeie tip en zeker iets om over na te denken. Ik zou het graag eens uitproberen om eens 2 avonden per week de TV niet aan te zetten om te zien wat dit geeft...nu alleen nog onze kroost overtuigen :)

      Verwijderen
  2. Een heuse digitale detox heb ik nog niet gedaan al probeer ik er wel wat op te letten en bijvoorbeeld wat meer te lezen of net als jij een toerke te gaan lopen. Het doet wel deugd om af en toe geen smartphone, computer, ... voor je neus te hebben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, ik "lees" mijn kookboeken ook! :) Zo'n detox lijkt me toch ook wel iets. Soms heb ik een mini-detox als ik na een hele dag in de weer zijn met de baby en de peuter merk dat ik mijn gsm nog niet aangeraakt heb, telt dat ook? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super dat je gewoon soms je GSM een hele dag niet aanraakt; moet ik dringend ook eens leren!

      Verwijderen