woensdag 15 maart 2017

Welke nieuwe recepten ik de voorbije maand uitgeprobeerd heb - part 2

Mijn nieuwe rubriek die ik alweer 3 maanden geleden gelanceerd heb, ben ik nog niet vergeten.

Integendeel: ik heb weer een hele waslijst vol nieuwe recepten die ik uitgeprobeerd heb en waarbij het ene al beter smaakte dan het andere. Ik deel hier dan ook graag mijn keukenexperimenten met jullie.

Hier gaan we dan met part 2 (voor part 1: klik hier)!

1) stamppot met gestoofde boerenkool, spekjes en een gepocheerd eitje

Bij het nakijken van mijn archieven kwam ik tot de vaststelling dat ik hier geen foto van gemaakt heb (of per ongeluk gewist heb, dat zou ook wel eens kunnen). Bevindingen: boerenkool is heel erg lekker (en gezond!), alleen zal ik die de volgende keer kort eventjes stomen in plaats van gewoon te stoven in wat boter (zal hem iets zachter maken). Verder is het simpel: je mengt puree, boerenkool en gebakken spekjes tot een stamppot en serveert er een gepocheerd eitje bij. Topfood als je het mij vraagt!

2) croissants met chocolade met kant-en-klaar deeg

Dit recept vond ik in het Weekend Ontbijtboek. Het feit dat er blijkbaar deeg voor 6 (!) croissants in zo'n klein potje zat, fascineerde mij behoorlijk en dus belandde die Danerolles-pot in mijn winkelkar. Het deegje uit het potje krijgen en snappen hoe je dat moet oprollen was 1 ding, maar over de smaak kan volgens mij niet gediscussieerd worden: ik vond de croissants echt niet lekker. Misschien dat ze in de hartige variant iets beter gesmaakt zouden worden, maar voorlopig hou ik het bij 1 poging.
 



3) pizzeta

Dit recept vond ik in de weekendbijlage van een krant en is een Sandra-Bekkari'tje. Ik maakte het al 2 keer, maar vergat iedere keer om een foto te nemen (dan maar een foto van het uitgescheurde knipsel :) ). Bevinding: heel erg lekker, snel klaar, krokante pizzabodem én je kan er helemaal je eigen versie van maken (voor mezelf beleg ik mijn mini-pizza steeds met een grote hoop kort gewokte groentjes....echt heerlijk!).



4) broccoli-burgers

Dit recept kwam ik tegen in mijn zoektocht naar vegetarische gerechtjes. Het komt erop neer dat je een broccoli fijn maalt en nadien mengt met kruiden naar wens, paneermeel en een eitje. Je maakt daar dan burgertjes van en bakt die in de pan. Ik serveerde er wortelpuree bij en vond dit eigenlijk verrassend lekker.


5) quiche van prei, walnoot en Achelse blauwe

Dit recept vond ik in de Culinair Ambiance van februari. Ik ben verzot op prei, er liggen hier nog walnoten in overvloed en we eten graag quiche, dus kwam dit snel op ons weekmenu. Enige obstakel was het vinden van die Achelse blauwe (kaas). Omdat ik geen zin en tijd had om hiernaar op zoek te gaan, heb ik die vervangen door geitenkaas. Niet helemaal recept gevolgd dus, maar zeker voor herhaling vatbaar.


6) gehaktballetjes met pesto en mozzarello

Dit is een receptje van 1 van mijn lievelingsfoodblogs: Een lepeltje lekkers.
Toen Annelies dit receptje postte, wist ik direct dat ik dit -ondanks de dagen zonder vlees- snel wou klaarmaken. Het leek me heerlijke comfortfood en onze geliefde smaken van de Italiaanse keuken komen er helemaal in terug. Ik zette het gisterenavond op tafel en mijn vermoeden werd bevestigd: ons hele gezin is er fan van. Merci Annelies!!
P.S.: wegens helemaal KO gisteren na een lange werkdag had ik geen zin meer om na het koken nog mooie foto's te maken, dus toon ik hier met veel plezier een beeldje van de blog van Annelies :) Allen daarheen zou ik zeggen!
www.eenlepeltjelekkers.be



Hebben jullie ondertussen zin gekregen om iets uit te proberen? Ik ben alvast benieuwd; laat gerust iets weten in de reacties!



        Lieve groet,

         Victorine

1 opmerking:

  1. Amai, ik krijg honger van het zien van die gerechten. De pizzetta's maak ik ook af en toe eens klaar. Die broccoliburger wil ik zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen